وبلاگی برای زندگی بهتر و آسوده‌تر

مراجعه به روان‌شناس، آری یا خیر

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳ ب.ظ

آیا شده دردی در جسم خودتان داشته باشید و نسبت به آن بی‌تفاوت باشید و به دکتر مراجعه نکنید؟ نه! مگر می‌شود دوست داشته باشیم درد بکشیم؟!

 پس چرا خیلی اوقات نسبت به دردهای روحی خود بی‌تفاوتیم؟ چی می‌شه که ما فکر می‌کنیم دردهای روحی مثل دردهای جسمی احتیاج به درمان ندارند؟

از قدیم گفتن عقل سالم در بدن سالم، اما امروزه ما می‌دانیم که این رابطه دیگر یک‌طرفه نیست و یک بدن سالم حتماً به یک عقل سالم احتیاج دارد.

خیلی وقت‌ها مشکلاتی در زندگی ما به وجود می‌آید که اگر برای حل آن‌ها اقدام نکنیم، در روح و روان ما تأثیر جدی می‌گذارند و ما مجبوریم همیشه آن‌ها رو مثل یک زخم به دوش بکشیم. آن‌وقت هر روز خسته‌تر و فرسوده‌تر می‌شویم، دیگر حال دلمان خوب نیست و انگیزه نداریم.

تازه محققان به این نتیجه رسیدند که منشأ اکثر مشکلات جسمی، مربوط به مشکلات روح و روان هست. ممکنه پیش‌آمده باشد که وقتی به‌خاطر مشکلات گوارشی به دکتر مراجعه کرده باشید، دکتر به شما گفته باشد که درد‌های شما عصبی است. یا وقتی استرس دارید دچار پرخوری یا کم‌خوری می‌شوید که اثرات بدی به همراه دارد! پس تأثیر مشکلات روان و ذهن روی جسممان کاملاً ملموس است.

مراجعه به روان‌شناس، نیاز همه مردم

 امروزه مراجعه به روان‌شناس و مشاوره، مخصوص افرادی که مشکل جدی روحی دارند، نیست. شما می‌توانید راجع به هر مرحله‌ای از زندگی‌تان که دغدغه دارید، از مسائل و مشکلات روزانه گرفته تا روابط عاطفی و دغدغه‌های فردی، با روان‌شناستان صحبت کنید و کمک بگیرید.

گاهی وقت‌ها ما لازمه از روان‌شناس کمک بگیریم تا بتونیم خودمان را بهتر بشناسیم. اگر ما توی زندگی، نتوانیم به یک شناخت نسبی از خودمان برسیم، آن‌وقت در انتخاب تصمیم‌ها و مسیرهای مهم زندگی دچار تردید می‌شویم و نمی‌توانیم انتخاب درستی داشته باشیم. حتی ممکن است سردرگم شویم و در آخر هم افسرده بشویم. ما با مراجعه به روان‌شناس و استفاده از تست‌های مختلف شخصیتی، می‌توانیم به شناخت بهتری از خودمان دست پیدا کنیم.

همچنین اگر اختلالات خاص، فوبیا، عادات مخرب و هر مشکل دیگری دارید که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است، باید هر چه زودتر به روان‌شناس مراجعه کنید.

هر روان‌شناس، متخصص یک مشکل

همان‌طور که برای هر مشکل جسمی به دکتر متخصص همان مشکل مراجعه می‌کنیم، بدانیم که هر روان‌شناس نیز در یک زمینه خاص متخصص است. مثلاً اگر در بحث روابط عاطفی احتیاج به مشاوره داریم، نباید به سراغ روان‌شناس تربیتی و یا شخصیتی برویم.

اثربخشی مشاوره با استمرار در جلسات مشاوره

یادمان باشد که جلسات مشاوره برای اثربخشی، استمرار لازم دارد. نباید عجول باشیم و پس از یکی دو جلسه خسته بشویم و هیچ اثری از بهبود نبینیم و رها کنیم. شاید هم ممکنه احساس خوبی که بعد از جلسات اول داریم، باعث بشود فکر کنیم مشکل حل شده و ادامه ندیم. با این کار شما وقت و هزینه خودتان را هدر دادید. البته همیشه جلسات مشاوره طولانی‌مدت نیست و ممکن است با یکی دو جلسه، به اتمام برسد. اما خب فراموش نکنید که حتماً باید تا آخر ادامه بدید.

انتخاب روان‌شناس مناسب

 حتماً قبل از شروع جلسات مشاوره، تحقیقات لازم را برای انتخاب روان‌شناس انجام بدید و با روان‌شناسان مجربی در ارتباط باشید.

 در آخر باید بدانید که در جلسات مشاوره مهم‌ترین مسئله ارتباط راحت شما با مشاور است. حتما همه مسائل خود را بدون ترس بیان کنید و بدونید که قراره بهتون کمک بشه.

 

9 اردیبهشت، روز مشاوره و روان‌شناس به دانشجویان و متخصصان این رشته مبارک.

 

همیشه حواسمان به جسم و مخصوصاً روحمان باشد توی زندگی!

 

 

 

۰۰/۰۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی